torstai 31. maaliskuuta 2011

Ureheilu bisneksenä

    Muistatko lapsuusajan, kun urheileminen oli hauskaa ajanvietettä ja sitä oli kiva harrastaa? Muistatko sen, kun "Tupu" "Hupu" ja "Lupu" pyörittelivät Ruotsin kumoon vuonna 1995 ja suomi voitti maailmanmestaruuden jääkiekossa? Nämä kysymykset tuo mieleen mukavia asiaoita ja muistoja, mutta todellisuus on aivan jotain muuta. Urheilu on raakaa peliä, jossa raha ratkaisee.
    Ne onnekkaat henkilöt, jotka ovat saaneet urheilusta ammatin, ovat ehkä lapsena ajatelleet, että urheilijan elämä on pelkkää kilpailemista ja parrasvaloissa poseeraamista. Totuus ei kuitenkaan ole näin mustavalkoinen. Urheilijat ovat vain pieni osa suurta urheilua, tarkemmin sanottuna urheilu on bisnestä. Pelinappula on sana, joka kuvaa hyvin urheilijan roolia kyseisessä bisneksessä. Urheilijoiden avulla suuret pomot tienaavat itselleen suuret rahat ja tämä onkin luonollista, sillä urheilijoilla on helppo rahastaa. Urheilijoiden kuvia on kaikkialla, ja ihmiset ihannoivat kuuluisia urheilijoita. Mikäpä olisi parempi muunti-idea kuin laittaa maailman kuuluisin urheilija ajamaan partaansa yhtiön tuotteella? Tästä hyvänä esimerkkinä on kohuttu golf-pelaaja Tiger Woods, joka mainostaa Giletten parranajovälineitä. Woodsin tulot eräänä vuonna oli miljardi dollaria, josta lähes 90 prosenttia koostui sponsoreilta saaduista rahoista ja loput 10 prosenttia oli kilparahoja. Urheilubisnes siis auttaa myös urheilijaa, mutta herää kysymys, onko noin 90 miljoonaa euroa jäätelörahoja verrattuna siihen, mitä Gilette saa Woodsin avulla.
    Joukkueurheilussa merkittävämpiä tulonlähteitä on tv-lupamaksut, fanituotteet ja lipputulot. Esimerkiksi jalkapalloseura Real Madridin tv-oikeudet maksavat niin suuria summia, että maalliston on vaikea edes kuvitella kyseistä rahamäärää. Lähes jokaisesta espanjalaisesta perheestä löytyy oman suosikkijoukkueen pelipaita sekä muita fanituotteita, esimerkiksi joukkuuen viirejä. Fanit ostavat otteluihin lippuja ja kausikortteja, jotka maksavat erittäin paljon. Kaikkia näitä ilmiöitä yhdistävät tässä tapauksessa ne huippuhyvät ja kuuluisat jalkopalloilijat, jotka juoksevat pallon perässä illasta toiseen.
    On myös totta, että esimerkiksi tv-maksujen ansiosta urheilijoille maksetaan hyvin palkkaa. Urheilijoiden palkat ovat tietyissä lajeissa, kuten jalkapallossa , hyvinkin suuria. Pelaajatkin pyörittävät agenttiensa kanssa omaa bisnestä seurapomojen kustannuksella, sillä he itse hinnoittelevat itsensä. Toisin sanoen bisnestä eivät tee ainoistaan pomot urheilijoiden kustannuksella, vaan tilanne on ajoittain myös päinvastainen.
    Urheilu on urheilijoille työtä, joten hekin haluavat omansa pois, aivan kuin leipuri leivästään. Kylmä tosiasia on kuitenkin se, että urheilijoiden palkat on vain pieni osa niistä rahoista, jotka urheilu nisneksessä liikkuu.

1 kommentti:

  1. Tekstissäsi on oikein hyvä aloitus, ja muutenkin se on mielenkiintoista luettavaa. Hieman lyhythän tämä on, jos sitä ajattelee yo-esseekis, mutta muuten kelpo teksti!

    VastaaPoista